Zadaj pytanie Expertowi:

Imię i nazwisko:

Adres e-mail:

Temat wiadomości:

Treść wiadomości:

 

Porady:

 

Wiosenne zmiany, czyli czas na letnie opony.

Resztki śniegu dawno stopniały, a temperatura powietrza nie spada poniżej 7°C – to znak, że już czas na zmianę opon na letnie.

Koniec zimy, a więc i mrozów to czas dla kierowców na ponowną wizytę w warsztacie czy innym serwisie oponiarskim, aby dokonać wymiany opon. Tym razem z zimowych na letnie lub uniwersalne-całoroczne.

Jak zwykle ciężko trafić z tym najwłaściwszym momentem na wymianę opon, z tego względu, że na początku wiosny ciepłe dni przeplatają się z mroźnymi. W teorii podaje się temperaturę 7 °C, jaką tę, przy której powinniśmy zmienić ogumienie w naszym aucie, ale jak wiadomo w ciągu doby wahania temperatury często są dość duże. Dlatego ta osoba, która często wyrusza skoro świt, dużo jeździ nocą, zapuszcza się np. w górskie rejony z samą wymianą powinna poczekać nieco dłużej.

Jeśli jednak dodatnia temperatura (ok. 10 )°C utrzymuje się już dłużej, a dodatkowo prognozy pogody zapowiadają ładną pogodę, to nie ma już, na co czekać. Opona letnia wykonana jest bowiem z twardszej mieszanki gumy, która jest bardziej odporna na zdzieranie i daje lepszą kontrolę nad autem na suchych nawierzchniach. Mieszanka kauczukowa jest dostosowana do wysokich temperatur (zimowe przy takich ulegają szybszemu niszczeniu), nawet dochodzących do 80 °C, przy których wciąż zachowuje swoje właściwości. Jeśli jednak temperatury spadną poniżej zera, opony letnie twardnieją i są znacznie bardziej podatne na ślizganie się.

Opony letnie ponadto różnią się od zimowych kształtem bieżnikiem. Posiadają większą liczbę rowków i odstępów między blokami, co pozwala na odprowadzenie większej ilości wody, a ponadto są bardziej ukierunkowane w stronę obrotu koła.

Przy wymianie opon na używane należy zwrócić szczególną uwagę na zakładane opony. Nawet jeśli przed zimą ich stan był poprawny, to niewłaściwe ich przechowywanie mogło przyczynić się do ich uszkodzenia. Wszelkie bąble i inne podejrzane ślady mogą dyskwalifikować używane opony jako nadające się do dalszego użytku.

W przypadku nowych opon, ważne by bezpośrednio po ich założeniu nie szarżować zbytnio. Opona potrzebuje bowiem pewnej liczby przejechanych kilometrów, by się odpowiednio dotrzec i ułożyć. W przypadku letnich opon producenci zalecają pokonanie wpierw w spokojnym tempie, bez gwałtownego przyspieszania i hamowania, dystansu około 100 km, zanim będziemy mogli w pełni korzystać z ich właściwości.


Czy wiesz, że...

Przy każdej zmianie opon należy wymieniać zawory na nowe. Są to elementy niewielkie, które ulegają zużyciu szybciej niż opona a dodatkowo narazone na duże obciązenia. Zawór podczas jazdy z prędkością ok. 100-110 km/h osiąga wagę ok. 1,7 kg.

Czy wiesz że....

Cisnienie w oponach należy sprawdzac co najmniej raz w miesiącu - jazda z ciśnieniem mniejszym od fabrycznego o 0,5 bar powoduje wzrost zużycia paliwa nawet do 20% i znacznie zmniejsza żywotnośc opony.

 

Uwaga na opony made in China.

Brytyjski Autocar przeprowadził testy opon. Gumy z Chin i Tajwanu o wymiarach 205/55/R16 porównano z taką samą kategorią wyrobów firmy Continental. Do przeprowadzenia testów użyto Volkswagena Golfa. Na suchej nawierzchni różnice nie były duże. Słabość chińskich gum ujawniła się dopiero podczas deszczu.

 

 

Na mokrej nawierzchni Golf z oponami Continental hamował przy szybkości 80,5 km/h na dystansie 32 m. To samo auto z oponami marki Nankang potrzebowało już 1 m więcej. Z oponami GT Radial i Wanki droga hamowania wyniosła 35 m, z Triangle - 37 m, ale prawdziwą katastrofę ujawniły testy wyrobów Linglong. Do zatrzymania się Golf potrzebował ponad 40 m. Atutem azjatyckich produktów jest rzecz jasna ich cena. Kosztują od 20 do 30% taniej niż opony konkurencji. Można sporo ozaszczędzić, choć wcześniej warto sprawdzić... prognozę pogody.

Należy zwrócić również uwagę na warunki gwarancji. Ważną decyzją jest też miejsce zakupu opon.

Czy supermarket jest dobrym miejscem na zakup opon ? Cena może przyciągać ale gatunkowość daje wiele do życzenia.I gdy okaże sie że opony po wrzuceniu na wyważarke są zdeformowane.

No coż opony oddajemy i czekamy na opinie rzeczoznawcy.Zostaje nam czekać na pieniądze z samochodem pozostawionym na samych felgach przez 1 miesiąć.No coż.....decyzja należy do was.

 

"ExtraOpony" M. Garbacz
42-612 Tarnowskie Góry, ul. Skrzypczyka 24, NIP 645-211-83-41
tel. 32 384 54 42, 501 364 347, biuro@extraopony.pl

Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ